امروز یکشنبه, 26 آذر 1396 - Sun 12 17 2017



دبیرخانه کنفرانس روابط عمومی



يك هفته برنامه براي معرفي روابط عمومي

برگزاري هفته روابط‌عمومي فرصت مناسبي براي طرح توقعات جامعه از حوزه روابط‌عمومي است و نشان‌دهنده ظرفيت و توانمندي‌هاي خانواده بزرگ روابط‌عمومي كشور، براي مشاركت فعالانه در برنامه‌ريزي و اجراي برنامه‌هاي كلان در سطح ملي است.

اشاره :
 
كاوشگران روابط عمومي- زهرا علي پور - براي نخستين بار در كشور قرار است شاهد برگزاري هفته روابط عمومي باشيم كه از 27 ارديبهشت و همزمان با روز ارتباطات و روابط‌عمومي تا دوم خردادماه برگزار مي شود. هفته روابط عمومي فرصت خوبي براي اساتيد، كارشناسان، مديران، كارگزاران و دانشجويان روابط عمومي مي باشد تا توانمندي ها خود را به نمايش گذاشته و جايگاه روابط عمومي را در جامعه ارتقا بخشند.
 
به بهانه برگزاري هفته روابط عمومي گفت و گوي كوتاه و صميمانه اي را با سيد غلامرضا كاظمي دينان، رييس ستاد برگزاري هفته روابط‌عمومي انجام داده ايم كه در ادمه از نظرتان مي گذرد:
 
 
روابط عمومي، سلام، لبخند، همزباني و همدلي
 
وقتي وارد اتاق شان شدم اولين چيزي كه نظرم را جلب كرد يك تابلوي زيبايي بود كه روي آن نوشته بود: روابط عمومي، سلام، لبخند، همزباني و همدلي وقتي مثل هميشه خوشرو و خنده برلب وارد شدند و شروع به صحبت شد پرسيدم در يك جمله روابط عمومي را تعريف كنيد و ايشان هم همين جمله زيبا را تكرار كردند روابط عمومي با لبخند آغاز مي شود با سلام ادامه پيدا مي كند و در نهايت هدفش همزباني و همدلي خواهد بود، گرچه جمله كوتاهي به نظر مي رسد اما پر از مفاهيم عالي مي باشد.
 
 
  • به عنوان اولين سوال بفرماييد نظرتان راجع به جايگاه روابط عمومي چيست؟
 
همان طور كه مي دانيم در دنيا براي روابط عمومي ارزش زيادي قايل اند، در كشورهاي پيشرفته سازماني نيست كه نقش روابط عمومي در آن ديده نشود و روابط عمومي حضوري گسترده و مهم در آن سازمان نداشته باشد چراكه آن ها اعتقاد دارند روابط عمومي پل ارتباطي است و به سازمان كمك مي كند تا با مخاطبان ارتباط موثري برقرار نمايد و  موفقيت هر سازماني بستگي به شناخت نگاه ها، انتظارات، خواسته ها و توقعات مخاطبان آن سازمان دارد و اگر سازماني اين موارد را نداند نمي تواند براي ارايه خدمات و توليد كالا تصميم درستي بگيرد لذا روابط عمومي ها در تصميم گيري سازمان ها نقش كليدي و مهمي دارند؛ نه تنها در تصميم گيري بلكه روابط عمومي بايد نقش تصميم سازي براي مديريت سازمان هم داشته باشند بنابراين روابط عمومي كمك مي كند تا استراتژي و برنامه ريزي براي سازمان بر مبناي نگاه و شناختي كه از مخاطبان و خواسته هاي آنان دارد شكل بگيرد، در واقع مخاطب وقتي ببيند كه تصميمات سازمان بر مبناي خواسته و نيازهاي آنان گرفته مي شود ارتباط صميمي و بهتري برقرار مي كنند و در نتيجه روابط عمومي ها موفق تر خواهند بود.
 
  •  آيا روابط عمومي در ايران به جايگاه آرماني خويش دست يافته است؟
 
با وجود اين كه هنوز از جايگاه روابط عمومي در ايران رضايت كامل وجود ندارد اما نسبت به سال هاي گذشته پيشرفت بسياري داشته است و برگزاري همايش ها، سمينارها، كنفرانس ها، سمپوزيوم ها ، كارگاه هاي آموزشي و نشست هاي تخصصي و حضور اساتيد، مديران، كارشناسان و دانشجويان روابط عمومي در اين برنامه ها و همچنين ايجاد درس روابط عمومي در دانشگاه ها نشان دهنده اين واقعيت است كه روابط عمومي جايگاه واقعي خود را پيدا مي كند اما نياز به زمان دارد هنوز رضايت كامل ايجاد نشده است اما باز هم رضايت بخش است.امروزه كمتر سازماني پيدا مي شود كه واحد روابط عمومي را نداشته باشد هر چند كه نيروهاي متخصص كمتري داشته باشند ولي باز هم رضايت بخش و بهتر از اين است كه واحد روابط عمومي حذف شود زيرا با وجود حضور اين واحد در ادارات و سازمان ها كم كم مديران سازمان يا بايد فرد متخصص بياورند و يا اين كه افراد شاغل در بخش روابط عمومي را وادار سازند تا دوره هاي تخصصي روابط عمومي را ياد بگيرند ،لذا مديري كه روابط عمومي كارآمد ندارد مطمئنا موفق نخواهد بود چرا كه عدم داشتن روابط عمومي متخصص بدين معنا است كه آن روابط عمومي آگاهي كمتري دارد و چراغ راهش روشن نيست و مشكلات فراواني را براي سازمان ايجاد مي كند. 
 
  • لطفا بفرماييد چه ضرورت و نيازي اين انگيزه را در شما ايجاد نمود كه هفته اي را به عنوان هفته روابط عمومي در نظر بگيريد؟
 
خوشبختانه در دولت نهم و دهم يك روز به نام روز روابط عمومي نام گذاري شد هرچند كه به روز ارتباطات پيوست داده شده است ولي باز هم راضي هستيم و موفقيت بسيار خوبي است. هرچند كه ما روابط عمومي ها را راضي نكرده چرا كه اعتقاد دارم تمام روزهاي زندگي ما بايد روز روابط عمومي و ارتباطات باشد چرا كه زندگي اجتماعي افراد بدون ارتباط ادامه پيدا نخواهد كرد زيرا ارتباطات انساني و ارتباطات موثر سنگ بناي جامعه اجتماعي است بنابراين هر روز بايد روز روابط عمومي باشد و از همه مهم تر اين كه همه مردم بايد ويژگي ها و خصوصيات روابط عمومي را دارا باشند و در خود تقويت نمايند لذا همه ما بايد روابط عمومي را بدانيم و بر اساس آن برنامه ريزي نماييم پس در سال يك روز به نام روابط عمومي كم است.
 
بر اساس اين نگاه تصميم گرفتيم روابط عمومي را امسال نهادينه كنيم كه يك هفته بحث روابط عمومي در جامعه وجود داشته باشد و كارهايي را كه مي توانيم براي كارشناسان، كارگزاران و پيشكسوتان روابط عمومي انجام دهيم به نمايش بگذاريم. مهم ترين هدف ما اين است كه يك هفته بحث روابط عمومي و بررسي جايگاه آن در سطح جامعه و رسانه ها و روزنامه ها مطرح باشد، براي كارشناسان و  دانشجويان روابط عمومي اين انگيزه ايجاد شود كه يك هفته به نام آن هاست تا علاقه مندانه به كارهاي خود روي آورند همچنين سازمان هم مي توانند با برگزاري برنامه هايي خاص كارهاي زيبايي انجام دهند تا جايگاه شان را به درستي به بقيه بشناسانند و اهميت و ضرورت وجودشان را در سازمان و جامعه نهادينه نمايند.
 
 
  • لطفا بفرماييد چه برنامه هايي را براي برگزاري اين هفته در نظر گرفته ايد؟
 
پس از نشست با اساتيد دوستان و كارگزاران روابط عمومي به اين نتيجه رسيديم كه امسال از 27 ارديبهشت تا 2 خرداد به صورت خودجوش هفته روابط عمومي اعلام شود و برنامه هايي را براي اين هفته در نظر گرفتيم كه مهم ترين آن ها عبارتند از :
 
برگزاري دومين كنفرانس روابط‌عمومي و صنعت
برگزاري هشتمين همايش روابط عمومي الكترونيك
تجليل از پيشكسوتان رسانه اي
بازديد از خانواده هاي پيشكسوتان روابط عمومي و رسانه اي و ارتباطات كه از دنيا رفته اند و يادآوري نام و ياد آن عزيزان
تجليل از مقام علمي پروفسور كاظم معتمد نژاد
تجليل از اساتيد روزنامه نگاري و روابط عمومي
دعوت از روساي دانشكده هاي ارتباطات و درخواست از آنها جهت راه اندازي دوره هاي كارشناسي ارشد و دكتري رشته روابط عمومي در ايران با توجه به نياز روز جامعه روابط عمومي      
به نظر ما نهادينه كردن قدرداني و تجليل و تشكر از زحمات پيشكسوتان بايد به طور مستمر جزو وظايف مهم روابط عمومي ها باشد و در واقع ما روابط عمومي ها بايد ياد بگيريم كه از همه كساني كه كوچكترين قدم را در جامعه برمي دارند قدرداني كنيم و اين خود انگيزه اي براي ديگران خواهد بود تا خدمت گذار باشند و بهتر خدمت كنند.
 
 
  • استقبال كارشناسان و روابط عمومي سازمان ها و نهادها از برگزاري اين هفته چگونه بوده است ؟
 
تا كنون استقبال از اين هفته از سوي اساتيد، مديران، كارشناسان، پيشكسوتان و دانشجويان روابط عمومي بسيار خوب بوده است و استقبال خوبي شده است و مطمئن هستيم كه روابط عمومي ها حضوري چشمگير خواهند داشت در واقع اين هفته براي جامعه روابط عمومي است و اگر حمايت نكنيم يعني اين كه براي خودمان هم ارزش قايل نشده ايم به هر حال برگزاري هفته روابط‌عمومي فرصت مناسبي براي طرح توقعات جامعه از حوزه روابط‌عمومي است و نشان‌دهنده ظرفيت و توانمندي‌هاي خانواده بزرگ روابط‌عمومي كشور، براي مشاركت فعالانه در برنامه‌ريزي و اجراي برنامه‌هاي كلان در سطح ملي است .
 
  •  به نظر شما مديران و كاشناسان روابط عمومي در سطح سازمان خويش چگونه مي توانند در برگزاري بهتر اين هفته كمك نمايند؟
 
روابط عمومي سازمان ها نيز مي توانند در اين هفته در سازمان خودشان برنامه ريزي هايي را انجام دهند تا اين هفته را بهتر و با شكوه تر برگزار نمايند و مشاركت فعال تري داشته باشند به عنوان مثال مي توانند تقدير از رسانه ها و فعالان رسانه اي، تجليل از پيسكسوتان روابط عمومي، تقدير از كارشناسان روابط عمومي سازمان، مديران روابط عمومي كه بازنشسته شده و يا قبلا مدير آن سازمان بوده اند را در برنامه هاي شان داشته باشند، برگزاري نشست هاي تخصصي و بسياري از فعاليت هاي ديگر را مدنظر قرار دهند.
 
  • در پايان اگر توصيه و يا پيشنهاد خاصي داريد بفرماييد.
 
توصيه بنده به كارشناسان و روابط عمومي ها اين است كه با توجه به پيشرفت و توسعه ارتباطات در جامعه تخصص شان را بالا ببرند و دست از مطالعه برندارند مطالعه مسايل روز امروزه نياز ضروري هر روابط عمومي است زيرا هر روز سلايق مخاطبان تغيير پيدا مي كند از طرفي هم پيشرفت ابزارهاي رسانه اي و روند رو به رشد دنياي ارتباطات اين ضرورت را ايجاد مي كند كه روابط عمومي ها هم همگام با اين پيشرفت ها پيش روند زيرا اگر اطلاعات و آگاهي كافي از مسايل روز نداشته باشيم نمي توانيم موفق باشيم لذا ضروري است كه همراه با اين پيشرفت ها حركت كنيم تا هم روند برقراري ارتباط با مخاطبان را سرعت بخشيم و مهم تر از همه اين كه به اهداف سازمان مان نيز نزديك مي شويم.
 
در پايان نيز از تمام همكاران و هم محله اي هايم( به نظر بنده روابط عمومي اي يك محله مي باشد كه پر از انرژي مثبت، شادي و شادابي است) مي خواهم كه ويژگي هاي روابط عمومي خوب را در خودشان تقويت نمايند، مردم دوست باشند،براي مخاطبا ن شان شنونده خوبي باشند و اجازه دهند تا مخاطبان حرف شان را بزنند، تخصص شان را براي دست يابي به موفقيت بالا ببرند انرژي مثبت را در خود زياد كنند مهم تر از همه اين كه انتقاد پذير باشند زيرا يك روابط عمومي خوب از انتقاد نمي ترسد و بايد ظرفيت خودشان را در پذيرش انتقاد بالا ببرند، روابط عمومي ها بايد روش نقد شدن را در سازمان افزايش دهند و نهادينه كنند تا از اين طريق بتواند عيب هاي سازمان شان را شناسايي و برطرف نمايند تا بتوانند رو به جلو حركت كنند.
 
از همه دوستان، كارشناسان، مديران و كارگزاران روابط عمومي هم مي خواهيم كه از برگزاري اين هفته حمايت كنند تا پربارتر برگزار شود تا از اين رهگذر جايگاه روابط عمومي در جامعه تقويت شود و ارتقا يابد زيرا زماني ما در اين حوزه به موفقيت خواهيم رسيد كه با هم باشيم و از يكديگر حمايت كنيم و در كنار هم قرار بگيريم و دست به دست هم به سمت تعالي و رشد روابط عمومي ها پيش برويم.  

 

 

 


1391 - 1395 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به دبیرخانه دائمی کنفرانس روابط عمومی می باشد .
انتخاب رنگ قالب : آبی ارغوانی سبز قرمز پس 1 پس 2