امروز یکشنبه, 26 آذر 1396 - Sun 12 17 2017



دبیرخانه کنفرانس روابط عمومی



آغاز به کار پنجمین کنفرانس حرفه‌ای گرایی در روابط عمومی با حضور اساتید، مدیران و کارشناسان حوزه ارتباطات و روابط عمومی

پنجمین کنفرانس حرفه‌ای‌گرایی در روابط‌عمومی صبح روز شنبه 11 شهریورماه 1396 با حضور جمع کثیری از اساتید، مدیران و کارشناسان حوزه‌های ارتباطات و روابط‌عمومی در محل هتل المپیک تهران برگزار شد.

در ابتدای این کنفرانس بهنام تقی‌پور، دبیر اجرایی پنجمین کنفرانس حرفه‌ای‌گرایی در روابط‌عمومی ضمن عرض خیر مقدم و ارایه گزارشی از روند فعالیت‌های صورت پذیرفته در دبیرخانه دایمی کنفرانس به حاضرین، گفت: امروزه رسانه‌های اجتماعی و تعاملی به عنوان نمادی از بکارگیری ابزارهای نوین در زمینه‌های مختلف کسب و کار و اطلاع‌رسانی با استفاده از روش‌های اقناعی انتقال پیام و تاثیرگذاری بر ذهن مخاطب، توانسته‌اند دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده در سازمان را با صرف کمترین هزینه امکان‌پذیر نمایند.
وی در ادامه ایجاد تعامل دوسویه و مستمر و دریافت نقطه نظرات مخاطبان و بکارگیری آن در فرایندهای کاری سازمان را از دیگر دستاوردهایی دانست که این ابزار هوشمند در اختیار فعالان روابط‌عمومی قرار داده است.
در ادامه این کنفرانس سیدغلامرضا کاظمی‌دینان، رییس شورای سیاست‌گذاری کنفرانس حرفه‌ای‌گرایی در روابط‌عمومی، ضمن اشاره به موضوع محتوا محوری در رسانه‌های اجتماعی گفت: «محتوامحوری»، به‌عنوان شاخصی مهم در سنجش حرفه¬ای‌گرایی در روابط‌عمومی، محصول توسعۀ رسانه‌های اجتماعی است. در واقع، بر اثر توسعۀ فراگیر رسانه‌های اجتماعی، همچون وبلاگ‌ها، ویکی‌ها، وب‌سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی موبایلی، روابط‌عمومی‌ها کم‌کم از رویکرد اطلاع‌رسانی صرف و بمباران خبری و تبلیغاتی مخاطبان دست برداشتند و به تولید محتوای مخاطب‌پسند و مبتنی بر نیاز مخاطب روی آوردند.

ایجاد الگوهای نوین ارتباطی در سانه‌های اجتماعی
در ادامه این کنفرانس دکتر بهزادحسین عباسی به ارایه مقاله ایجاد الگوهای نوین ارتباطی در سانه‌های اجتماعی پرداخت.
وی گفت:  همین‌طور که الگوهای ارتباطی به صورتی فزاینده در حال گسترش‌اند، آمار ورود به اینترنت و افزایش کاربران آن به طور تصاعدی در حال افزایش است. توسعۀ خطوط اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، و همچنین فناوری‌های دیجیتالی، ارتباط همزمان در بخش‌های گسترده‌ای از جهان را امکان‌پذیر ساخته است. امروزه نقش رسانه‌های اجتماعی و قدرت نفوذ آن‌ها در ایجاد کمپین‌های اجتماعی و تبلیغات فرهنگی در نسل جوان بر کسی پوشیده نیست، و قدرت تبلیغات اجتماعی فرهنگی در اختیار فرد یا سازمانی است است که رسانه‌های اجتماعی را در اختیار دارد.
دکتر عباسی ادامه داد: محتوا اصل ورود به رسانه‌های اجتماعی را می‌سازد. هیچ اقدامی به اندازۀ تولید محتوای باکیفیت، که مخاطبان از آن لذت ببرند، استفاده کنند و با آن ارتباط برقرار کنند، نمی‌تواند برای نتیجه گرفتن از تلاش‌های‌تان در رسانه‌های اجتماعی مؤثر باشد.
باید محتواهایی تولید شود که در کنار ارتباط با موضوع کاری‌ و فرهنگی، برای مخاطبان مفید و سرگرم‌کننده باشد. با حفظ استمرار در تولید و انتشار محتواهای باکیفیت و مرتبط در رسانه‌های اجتماعی، مخاطبانی خواهیم داشت که با سازمان در تعامل و پیگیر کار و خدمات‌‌اند. چنین مخاطبانی برای هر کسب‌وکاری سرمایه به حساب می‌آیند که آن‌ را گام‌به‌گام به سوی موفقیت و سودآوری بیشتر پیش می‌برند.
برای تدوین فرایند استراتژی رسانه‌های اجتماعی، پیش از هر چیز باید بدانیم در حال حاضر کجا هستیم. پس از اینکه به درکی از جایگاه خود رسیدیم، مخاطبان خود را به‌درستی شناسایی کنیم و درنهایت، هدف‌مان را از حضور در شبکه‌های اجتماعی به صورت شفاف مشخص کنیم.

برگزاری مراسم تقدیر
برگزاری مراسم تقدیر از حامیان آموزش روابط‌عمومی درسازمان دیگر بخش برگزاری این کنفرانس بود.
همچنین در این مراسم از فعالیت‌های علمی و عملی استاد امیرهوشنگ عباس‌زاده در حوزه‌های ارتباطات و روابط‌عمومی به‌عمل آمد.

آیندۀ تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی
آینده تبلیغات در سانه‌های اجتماعی عنوان مقاله‌ بعدی بود که توسط دکتر محمود دهقان طرزجانی در این کنفرانس ارایه شد.
وی در این مقاله با اشاره به نقش رسانه‌های اجتماعی در تعاملات اجتماعی گفت: رسانه‌های اجتماعی طی یک سال گذشته، علاوه بر پیشتازی در حوزۀ تبلیغات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی، به‌تدریج وارد حوزۀ تبلیغات تجاری شده است. اصول مسلم تبلیغات که من در کتاب نظریه‌های تبلیغات به آن پرداخته و در کتاب کمپین تبلیغاتی به شکلی علمی تکمیلش کرده‌ام، در همۀ حوزه‌های تبلیغات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی مشترک است. رسانۀ اجتماعی، رسانۀ آیندۀ جهان یا همان دهکدۀ جهانی است که همۀ ملت‌ها را به هم پیوند می‌زند و مرزهای جغرافیایی را درهم می‌نوردد و غم و شادی مردم جهان را در جام جهان‌نما نشان می‌دهد.
دکتر دهقان در ادامه با اشاره به بعضی از ویژگی‌های تبلیغات تجاری در رسانه‌های اجتماعی ادامه داد:
اول: تبلیغ باید کوتاه باشد تا امکان دانلود آن در همۀ موبایل‌ها با ظرفیت‌های مختلف وجود داشته باشد.
دوم: تبلیغ باید جذاب باشد، یعنی یکی از جذابیت‌های ده‌گانه را داشته باشد تا علاوه بر تمایل صاحبان موبایل‌ها برای دیدن تصویر، انگیزۀ لازم برای بازنشر آن در گروه‌های اجتماعی را در صاحب موبایل ایجاد کند.
سوم: محتوای تبلیغات در رسانه‌های مجازی، یعنی سناریوها، در عین کوتاهی باید گویا هم باشد. تصاویری که ابهام دارند نباید در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شوند.
چهارم: موسیقی در آگهی‌های فضای مجازی اهمیت دارد، لذا سازندگان تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی باید به این مهم توجه کنند.

رفتارشناسی مخاطب در رسانه‌های اجتماعی
در ادامه این کنفرانس پنل تخصصی رفتارشناسی مخاطب در رسانه‌های اجتماعی با حضور دکتر داود زارعیان، دکتر فتوت، دکتر حمید ضیایی‌پرور، امیرعباس تقی‌پور و یکی از شرکت‌گنندگان در کنفرانس ارتباطات برگزار شد.
در این پنل که با استقبال و مشارکت شرکت‌کنندگان در کنفرانس همراه بود در خصوص نحوه شناسایی نیازها و رفتارهای مخاطب به منظور تدوین سیاست‌های ارتباطی در سازمان بحث و گفت‌و‌گو شد.


کاربرد فناوری واقعیت افزوده در روابط عمومی الکترونیک و ارائه مدل مناسب
دکتر طاهره ساعدی به عنوان دیگر سخنران این کنفرانس به ارایه مقاله‌ای با عنوان کاربرد فناوری واقعیت افزوده در روابط عمومی الکترونیک و ارائه مدل مناسب پرداخت.
وی در بخشی از این مقاله ضمن ارایه تعارفی از واقیت مجازی و واقعیت افزوده گفت: یکی از فناوری‌هایی که اخیرا در فعالیتهای مختلف از جمله روابط‌عمومی و تبلیغات و صنعت سرگرمی کاربردهای فراوانی پیدا کرده است فناوری واقعیت افزوده می‌باشد.
وی ادامه داد: استفاده از این فناوری از سوی کاربر مستلزم تحقق سه شرط است: تلفن همراه هوشمند، اینترنت پرسرعت و نرم افزار کاربردی واقعیت افزوده که به دلیل نو بودن این فناوری در ایران هنوز، تحقیقات زیادی درباره کاربردهای آن انجام نشده است و ضرورت دارد تا جامعه ارتباطات ایران به ویژه فعالان حوزه رسانه‌نگاری و روابط‌عمومی با این فناوری نو ظهور آشنا شوند.

مروری بر نقش تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی
غلامرضا منصور سوهانی به عنوان سخنران بعدی در این کنفرانس به ارایه مقاله‌ای با موضوع مروری بر نقش تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی پرداخت.
وی در بخشی از ارایه خود گفت: امروزه تبلیغات مسئول بخش اعظمی از مشاهدات و تجربیاتی هستند که ما از طریق آنها درک خود را نسبت به جهان پیرامون و نحوهء عملکرد آن سامان می¬بخشیم. در واقع، بخش عمده‌ای از نگرش ما به دنیا، ریشه در پیام‌های تبلیغاتی دارد که از پیش ساخته شده¬اند و در تغییر آگاهی¬ها و نگرش‌های جامعه نقش بسزایی ایفا می‌کنند.
سوهانی ادامه داد: نتایج یافته‌ها حاکی از آن است که تبلیغات یک پدیده اقتصادی و اجتماعی است و اساسا هر پدیده اجتماعی نیز، خواه مثبت و مفید و یا منفی و مضر برای بروز و ظهور خود در جامعه، نیاز به بستری مناسب و کافی دارد. در این راستا رسانه‌ها با توجه به توانمندی‌هایی که دارند نقش مهمی را در زمینه‌سازی برای گسترش یا رکود فعالیت‌های مربوط به این بخش ایفا می¬کنند و قادرند بابرنامه‌ریزی‌های دقیق و کنترل‌شده اندیشه‌های مردم یک جامعه را شکل دهند و رفتار آنان را به‌صورت دلخواه سمت و سو بخشند و دیدگاه مورد نظرشان را گسترش دهند. بطور کلی عوامل بسیاری می¬تواند در توسعه تبلیغات نقش ایفا کند و رسانه‌ها از جمله عواملی هستند که نقش قابل توجهی در این زمینه دارند و به کمک فناوری پیشرفته خود تمام سطوح سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در سراسر جهان تحت سیطره در آورده اند.

همسوسازی مخاطب در سانه‌های اجتماعی
در ادامه کنفرانس دکتر محمدرضا بستانی به ارایه مقاله همسوسازی مخاطب در سانه‌های اجتماعی پرداخت.
وی در ابتدا به تعریف برخی از اصطلاحات رایج در رسانه‌های اجتماعی پرداخت و ادامه داد: در چرخۀ تعیین استراتژی محتوای شبکه‌های اجتماعی، سخت‌ترین بخش مربوط به تولید محتواست.
اگر دقت کرده باشید، امکان دارد افراد مختلف در شبکه‌های اجتماعی مختلفی حضور داشته باشند، اما این به آن معنا نیست که می‌توان هر محتوایی را در هر شبکه‌ای قرار داد.
برای مثال، اگر در لینکدین محتوای هجو قرار دهید، با بازخورد منفی مواجه خواهید شد، زیرا لینکدین شبکۀ اجتماعی متخصصان است و افراد در این شبکه اطلاعات مربوط به مشاغل را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند، نه لطیفه.
پس چه باید کرد؟
بهتر است پس از شناسایی مخاطبان‌تان بررسی کنید که این افراد در کدام شبکه حضور دارند و چه محتوای مناسبی برای آن‌ها در آن شبکۀ اجتماعی وجود دارد.
برنامه‌ریزی کرده‌اید؟
فرض کنید می‌دانید مخاطب شما کیست،‌ کجاست و به چه محتوایی نیاز دارد. با چه برنامه‌ای می‌خواهید استراتژی‌تان را برای مخاطب عملیاتی کنید؟
برنامۀ زمان‌بندی دقیقی برای انتشار محتوا داشته باشید. چه تعداد محتوا در چه روزهایی از هفته باید منتشر شوند؟ این مورد به مخاطب شما بستگی دارد، به اینکه چه زمانی حضور دارد تا محتوای شما را ببیند، یا اینکه مخاطب شما ظرفیت دیدن چند پست از شما را در طول روز یا هفته دارد.
در ادامه با اشاره موضوع همسوسازی مخاطب گفت:
همواره جوامع مختلف اجتماعی را در ارتباط با موضوع کسب‌وکار خود رصد کنید؛ به حرف مخاطبان گوش کنید، نیازهای آن‌ها را پیدا کنید، به سؤال‌های آن‌ها پاسخ دهید تا در شبکه‌های اجتماعی به نتایج مطلوب دست یابید. اگر برنامۀ شما انتشار محتوای یک‌طرفه و نشنیدن صدای مخاطب است، همین امروز از فعالیت در شبکه‌هایاجتماعی دست بکشید.
تهیۀ گزارش و آمار منسجم و منظم می‌تواند باعث رشد فعالیت شما شود. ابزارهای مختلفی جهت تحلیل شبکه‌های اجتماعی موجود است که می‌توان از آن‌ها بهره جست. تحلیل صحیح فعالیت خود و مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی نتایج شگفت‌انگیزی برای شما و کسب‌وکارتان رقم خواهد زد.
اکانت‌های خنثی و بی‌کیفیت همیشه خسته‌کننده‌اند، پس سعی کنید برای کاربران‌تان کمپین‌های جذاب تدارک ببینید.
امروزه، با در نظر گرفتن تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر پیشبرد اهداف خُرد و کلان در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... همچنین، حضور رسانه‌ها با تأثیر مثبت و منفی، نقش و اهمیت همسوسازی مخاطب با خواسته و اهداف صاحبان رسانه‌های اجتماعی اجتناب‌ناپذیر است و استفاده نکردن از استراتژی‌های مرتبط با همسوسازی مخاطب باعث می‌شود مخاطبان نه‌فقط از هدف دور شوند، بلکه بار منفی برای رسانه ایجاد کنند.

خلق ارزش در بازاریابی محتوا در شبکه‌های اجتماعی
دکتر حمید شکری خانقاه به عنوان آخرین سخنران این کنفرانس به ارایه مقاله‌ای با موضوع خلق ارزش در بازاریابی محتوا در شبکه‌های اجتماعی پرداخت.
وی در بخشی از این مقاله گفت: اگر بپذیریم که بازاریابی محتوا شیوه‌ای برای فروش است، می‌توانیم بگوییم که هرکس چیزی برای فروختن دارد می‌تواند بازاریابی محتوا را به‌عنوان ابزار و گزینه‌ مدنظر قرار دهد. حتی کسانی هم که هدف‌شان کسب مادیات نیست و به صورت غیرانتفاعی فعالیت می‌کنند، با این معنای عام فروش، فروشنده محسوب می‌شوند. برای مثال، مؤسسۀ خیریه‌ای هم که از کودکان سرطانی حمایت می‌کند درگیر فرایند فروش است. این مؤسسه می‌خواهد افراد جامعه خریدار حرف‌ها و خواسته‌ها و خدماتش باشند، بنابراین تلاش می‌کند مخاطبانش را افزایش دهد و از هر کدام از آن‌ها کمک و حمایت بیشتری دریافت کند.
محتوای دیجیتال اگرچه یکی از شکل‌های رو به رشد محتوا در دنیای امروز محسوب می‌شود، فقط یکی از انواع محتواست. اگر شما نویسنده هستید و کتاب منتشر می‌کنید، باز هم تولیدکنندۀ محتوا هستید. اگر شب‌هنگام اوقات فراغت خود را با ارسال پیام و پیامک از طریق نرم‌افزارهای مختلف مانند وایبر و واتس‌آپ و تلگرام می‌گذرانید، تولیدکنندۀ محتوا هستید. اگر معلم هستید و درس می‌دهید، تولیدکنندۀ محتوا هستید. اگر مدیر بخش تضمین کیفیت یک شرکت هستید و دستورالعمل‌ها و فرایندها را تنظیم و منتشر می‌کنید،‌ تولیدکنندۀ محتوا هستید. اگر داستان‌های اخلاقی و مذهبی برای مردم تعریف و تلاش می‌کنید آن‌ها را به سمت زندگی بهتر هدایت کنید، تولیدکنندۀ محتوا هستید. اگر فیلم می‌سازید، تولیدکنندۀ محتوا هستید. حتی کسانی که قبض تلفن همراه چاپ یا فاکتور فروش یک فست‌فود را صادر می‌کنند، در حال تولید محتوا هستند.
وی در ادامه در خصوص ارزش‌آفرینی با استراتژی بازاریابی محتوای اثربخش گفت: از نظر کارکردی، استراتژی ارتباطی رویکردی است که برای مشتری ارزش و برای سازمان مزیت رقابتی می‌آفریند.
مزیت رقابتی در بازاریابی محتوا عاملی است که سبب می شود مشتری، سازمان را بر رقیب ترجیح دهد. این مفهوم در کسب‌وکار، به‌ویژه در شرایط رقابتی، بسیار اهمیت دارد و تمامی تلاش سازمان‌ها در راستای نوآوری، کیفیت، بهره‌وری و مدیریت را معنا می‌بخشد. بازاریابی محتوا یک رویکرد استراتژیک ارتباطی است که بر تولید و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار با اهداف برندها متمرکز شده است. بازاریابی محتوا بسیار هدفمند است و به دنبال جذب، حفظ و تعامل با مخاطبانی است که به‌وضوح تعریف و شناخته شده‌اند.

پاورپوینت مقالات ارائه شده در پنجمین کنفرانس حرفه‌ای گرایی در روابط عمومی

دکتر حمید شکری خانقاه // خلق ارزش و بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی

بهزاد حسین عباسی // ایجاد الگوهای نوین ارتباطی در رسانه های اجتماعی

دکتر محمدرضا بستانی // همسو سازی مخاطب در رســانه های اجتماعـــی

دکتر طاهره ساعدی // کاربرد فناوری واقعیت افزوده در روابط عمومی الکترونیک و ارائه مدل مناسب

جناب آقای غلامرضا منصور سوهانی // مروری بر نقش تبلیغات در رسانه های اجتماعی

 

گزارش تصویری پنجمین کنفرانس حرفه ای گرایی در روابط عمومی


1391 - 1395 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به دبیرخانه دائمی کنفرانس روابط عمومی می باشد .
انتخاب رنگ قالب : آبی ارغوانی سبز قرمز پس 1 پس 2