امروز یکشنبه, 26 آذر 1396 - Sun 12 17 2017



دبیرخانه کنفرانس روابط عمومی



روابط عمومی ایران از دیروز تا فردا

 اگر ارتباط و برقراری رابطه اجتماعی برای تدوام حیات را یکی از ویژگی های منحصر به فرد انسان بدانیم که با شاخص هایی خاص از دیگر انواع ارتباط در بین موجودات زنده متمایز می شود، شاید بتوانیم برای معنایی مانند روابط عمومی تاریخی به قدمت تاریخ بشر قائل شویم.

اما موضوع مهم و آنچه باعث شده است این معنا و مفهوم و واژه روابط عمومی در قرون معاصر شکل و جنبه ای حرفه ای بخود گیرد، ریشه در تخصصی شدن علوم و دانش بشری دارد. با نگاهی کوتاه به طرح موضوع روابط عمومی در تاریخ معاصر ایران می توان رد پای به کارگیری این واژه را حتی در سال های 314 شمسی نیز پیدا کرد. زمانی که در ایران پس از اسلام این واحد مانند یک دستگاه ارتباطی تبلیغی یک سویه، زمینه تحکیم قدرت شاهان و پیشبرد خواسته ها و امیال آنان را دنبال می کرد. اما این وضعیت دوام چندانی نیافت  و چون خلاف ذات هنر روابط عمومی بود، برای همیشه پایدار نماند و در حدود سال های 1287 شمسی به واسطه پیروزی جنبش مشروطه و تشکیل مجلس، وزارتخانه ها و نهادهای مدنی الزام پاسخگویی در برابر افکار عمومی و رسانه ها و قوای سیاسی فزونی گرفت. همه این تلاش ها با پایه گذاری روابط عمومی نوین توسط زنده یاد دکتر حمید نطقی در ایران وارد مرحله ای جدید شد. مطالعات نخستین واحد روابط عمومی به شکل امروزی در سال 1330 شمسی در شرکت نفت آغاز شد و سپس این واحد در سال 1334 و در حدود 60 سال شمسی تحت عنوان دفتر مطبوعات و اطلاعات شرکت نفت ایران وانگلیس راه اندازی شد. در آغاز این راه سازمان روابط عمومی صنعت نفت به عنوان الگو انتخاب شد، ولی به لحاظ تفاوت ماهوی امور روابط عمومی صنعت نفت با تشکیلات دولتی پس از مدتی تغییراتی کلی درروابط عمومی دولتی در وزارت اطلاعات رخ داد. شاید بتوان برگزاری کنفرانس سالانه انجمن بین المللی روابط عمومی (IPRA) به میزبانی ایران در سال 1347 را هم از اتفاق های مهم در حوزه روابط عمومی بین الملل دانست. این تغییر و تحولات در نام و وظایف روابط عمومی کمابیش ادامه داشت تا در سال 1363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با برگزاری سمیناری با شرکت روابط عمومی ها حرکتی جدید را در پی ریزی روابط عمومی در دوره معاصر آغاز کرد. دهه 70 هجری شمسی هم شاهد رخ دادن رویدادهای تاثیرگذاری در حوزه روابط عمومی بود که تصویب اساسنامه انجمن روابط عمومی ایران، تصویب جایگاه وخطوط کلی وظایف روابط عمومی ها در شورای عالی سیاست گذاری دولت، انتشار نشریات روابط عمومی، برگزاری نخستین همایش بررسی مسایل روابط عمومی ایران، تاسیس انجمن متخصصان روابط عمومی  ازاین جمله اند. همچنین دردهه 80 هجری شمسی اتفاقات مهمی مانند نخستین جشنواره نشریات روابط عمومی، برگزاری اولین کنفرانس های بین المللی روابط عمومی، برگزاری همایش روابط‌عمومی الکترونیک و برپایی سمپوزیم روابط عمومی در ایران بود و در واقع حرکت بخش غیر دولتی در حوزه روابط عمومی از شتاب و سرعت بیشتری برخوردار شد. در همین ارتباط تصویب روز 27 اردیبهشت ماه به عنوان روز ملی روابط عمومی و ارتباطات در سال 1385 و درج آن  در تقویم رسمی کشور از سوی شورای فرهنگ عمومی یکی از اتفاقات مهم در این حوزه بود که خود زمینه ساز بسیاری از فعالیت های جمعی دراین خصوص شد. یکی از این اتفاقات  تاثیر گذار که در اردیبهشت ماه  سال 1394 سومین دوره آن را تجربه خواهیم کرد، برگزاری هفته روابط عمومی است. رخدادی مهم و فراگیر  که از سال 1392 و هم زمان با برگزاری  مراسم گرامیداشت روز روابط عمومی آغازشد و با همت و همراهی همه دست اندرکاران و علاقه مندان به حوزه روابط عمومی و ارتباطات در سرتاسر کشور ادامه یافت. امیدواریم  برگزاری این هفته به عنوان نمادی از تلاش های بخش غیر دولتی در زمینه روابط عمومی بتواند شاخص خوبی برای ارزیابی فعالیت های جمعی و هدفدار این حوزه در رابطه با روابط عمومی و اعتلای آن باشد . اتفاقی که از همان دهه 80 هجری شمسی و با آغاز فعالیت های موسسات و مراکز غیر دولتی در زمینه روابط عمومی، بازاریابی و تبلیغات و ارتباطات آغاز شد و خدمات شایانی را درراستای ترویج و پیشرفت بعد نظری و محتوایی روابط عمومی ارائه کرد. امید که برگزاری سومین دوره هفته روابط عمومی در اردیبهشت ماه سال جاری بتواند این چرخه پویا و هدفمند فعالیت در زمینه روابط عمومی و ارتباطات را توسعه و این حرکت موثر را عمیق تر و پایدارتر نماید. انشالله درفرصت های بعدی دراین خصوص بیشتر با هم سخن خواهیم گفت.

علی شوقی بنام

دبیرسومین هفته روابط عمومی

 

 

 


1391 - 1395 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به دبیرخانه دائمی کنفرانس روابط عمومی می باشد .
انتخاب رنگ قالب : آبی ارغوانی سبز قرمز پس 1 پس 2