امروز چهارشنبه, 27 دی 1396 - Wed 01 17 2018



دبیرخانه کنفرانس روابط عمومی



دوازدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک با موضوع روابط‌عمومی الکترونیک و تغییر در نهادها، مدل‌ها و روندهای مدیریتی برگزار شد

به گزارش ستاد خبری دبیرخانه دائمی هفته روابط عمومی، دوازدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک صبح روز شنبه نهم اردیبهشت ماه و با حضور دست اندرکاران حوزه روابط‌عمومی و ارتباطات، صاحب‌نظران و اندیشمندان، مدیران و کارشناسان این حوزه و علاقه‌مندان به فعالیت‌های ارتباطی و روابط‌عمومی در محل هتل المپیک تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پس از برگزاری مراسم آغازین و خیرمقدم علی شوقی‌بنام، دبیر این همایش، سیدغلامرضا کاظمی‌دینان رییس شورای سیاست‌گذاری هفته روابط‌عمومی ضمن عرض خیرمقدم به شرکت‌کنندگان، اظهار امیدواری کرد که مطالبی که امروز و درقالب مقالات متنوع ارایه می‌شود، بتواند در در ارتقای سطح سواد جامعه روابط‌عمومی مفید واقع شود.
در ادامه همایش، دکتر محمد سلطانی‌فر به ارایه مقاله روابط‌عمومی الکترونیک و استارت‌آپ‌ها پرداخت.
وی در این مفاله ضمن اشاره به اینکه فضای استارت آپ و گرفتن ایده از ایده‌های دیگران و کاربردی کردن دیدگاه‌های نو و ایده‌های نو چند دهه است که در دنیا مرسوم شده است گفت: تبلور و تجمع این پدیده در منطقه‌ای به نام Silicon Valley  در آمریکا شکل گرفته است. در آن‌جا خریداران ایده به دنبال یافتن ایده‌های نو و شکل دادن آن‌ها در راستای درآمدهای میلیاردی هستند. همان طور که در سال 2004 هیچ‌گاه کسی فکر نمی‌کرد که یک اتاق در خوابگاه دانشگاه هاروارد بتواند ظرف کمتر از ده سال تبدیل به بزرگترین رسانه جهانی شود و فیس‌بوک یک دانشجو (مارک زاکربرگ) بتواند 7/1 میلیارد کاربر را دور یک رسانه مجازی جمع کند. باید این انتظار را داشت که بسیاری از ایده‌های دیگر نیز در دنیا وجود دارند که هر کدام به تنهایی می‌تواند این چنین تبدیل به غول‌های رسانه‌ای شوند و شرط آن هم این است که هیچ ایده‌ای را سبک نگرفته، امکانات و بستر رشد آن را محیا کنیم و بخواهیم که برای پیاده‌سازی آن هزینه پرداخت شود.
وی ادامه داد: Silicon Valley امروز تجمع افرادی است که ایده‌های خود آنان از روی زمین تبدیل به ایده‌های میلیاردی شده است. زاکربرگ برای گسترش ایده‌های خود هیچ پولی در جیب نداشت اما زمانیکه در سال 2014 پیشنهاد خرید 50میلیارد دلاری فیس بوک را دادند، او اعلام کرد به ده برابر آن نیز، فیس‌بوک را نمی فروشد. واقعیت این است که صحنه ارتباطات و روابط‌عمومی پر از ایده‌های خلاقانه است که متاسفانه در حوزه ارتباطات به دلیل کم بودن منابع مالی هیچ گاه نتوانسته به منصه ظهور برسد. اما بسیاری از این ایده‌ها در حوزه ارتباطات می‌توانند با امکانات روابط‌عمومی‌ها تبدیل به ایده‌هایی شوند که پول، سرمایه و درآمدهای هنگفتی را خلق کند.
سلطانی‌فر در خصوص جایگاه و نقش روابط‌عمومی در خصوص بهینه کردن ایده‌ها گفت: جایگاه روابط‌عمومی‌ها در بهینه کردن ایده‌ها، اجرایی کردن آن و سرمایه‌گذاری بر روی آن جایگاه مناسبی است که می‌بایست در بستر روابط‌عمومی الکترونیک مورد استفاده قرار گیرد. در طی این سال‌ها سعی دبیرخانه همایش روابط‌عمومی الکترونیک بر آن بوده است که بتواند دیدگاه روابط‌عمومی را به عنوان علمی مرتبط با حوزه ارتباطات تجلی بخشد. حال نوبت روابط‌عمومی‌هاست که در خدمتی متقابل بستر رشد ایده‌های خلاق در حوزه ارتباطات و روابط‌عمومی‌ها را برای آیندگان متجلی نموده و به شکل مستقیم و غیرمستقیم در استارت آپ‌های ایده پردازانه، این خلاقیت‌ها را متبلور کند.
در ادامه دکتر شهیندخت خوارزمی با ارایه مقاله انسان از دیدگاه علم به بررسی به جایگاه انسان در کیهان و چگونگی پیدایش آن در طبیعت پرداخت.
وی اظهار داشت: موضوع روابط عمومی الکترونیک یا سنتی، بیش از هر چیز انسان است. در واقع، انسان موضوع اصلی علوم اجتماعی است. در مدیریت، تمرکز بر سازمان است و رفتار انسان در سازمان با توجه به شناختی که علوم اجتماعی به ویژه روان¬شناسی ارائه می¬دهد، مورد بررسی قرار می‌گیرد. ولی علوم مدرن، از جمله علوم زیستی به ویژه ژنتیک و مغز و اعصاب از یک سو و علوم فیزیک و کیهان¬شناسی از سوی دیگر، درک تازه¬ای دربارۀ انسان ارائه می¬دهند.
پس از ارایه این مقاله، دکتر مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی در ابتدا ضمن اشاره به حرکت خوبی که در جهت توسعه روابط عمومی الکترونیک در حوزه ورزش و جوانان صورت پذیرفته گفت: از حدود سه سال قبل با تلاش مدیریت و مجموعه کارشناسان و متخصصان، توسعه روابط عمومی الکترونیک در ورزش و جوانان ایران آغاز شده، اما هنوز نیازمند تنوع، تکمیل و آموزش بیشتر برای تعامل و ارتباط و بهره دهی افزون‌تر است.
وی ادامه داد: روابط‌عمومی الکترونیک به عنوان یک روش و ابزار دو هدف مهم دارد: 1-برقراری ارتباطات تعاملی سودمند و راهبردی با محیط و مخاطبان هدف و 2-تقویت سواد و آگاهی مخاطبان به منظور تربیت کنش‌گران و شهروندانی فعال در جامعه اطلاعاتی وشبکه‌ای کنونی.
روابط‌عمومی الکترونیک، تنها خبر و اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات برخط نیست، بلکه دادن «شمع» و «بینش» به مردم برای انتخاب بهترین رویکردها در زندگی اجتماعی و سیاسی و اقتصادی است. به عبارتی روابط‌عمومی الکترونیک باید مهارت‌های زندگی در دوران فرامدرن شبکه‌ای کنونی را به جامعه یاد دهد و به شکل‌گیری یک جامعه آگاه و با بصیرت و دارای سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی و سواد سلامت و سواد اجتماعی کمک کند.
روابط‌عمومی الکترونیک تبلور ضرورت حق دسترسی مردم به اطلاعات صحیح و دقیق و سریع از هر سازمان است. جوامع آگاه، جوامع پرسشگری نیز هستند. جامعه پرسشگر وکنشگری فعال تنها با دسترسی به اطلاعات صحیح ممکن است.کسی که اطلاعی ندارد، پرسشی هم ندارد. در واقع می‌توان گفت که روابط‌عمومی الکترونیک، برآیند ضرورت پاسخگویی صحیح و سریع سازمان‌ها به نیازها و پرسش های جامعه و کنشگران پرسش‌گر است و این همان نقطه‌ای است که حقوق شهروندان در آن تجلی می‌یابد.
سلطانی‌فر ادامه داد: ساکنان جامعه شبکه‌ای هوشمند و خلاق هستند و به طور پیوسته در حال خلق و تولید و مبادله اطلاعات و دانش و پیام و معنا هستند. لذا روابط‌عمومی الکترونیک یک روابط‌عمومی هوشمند و خلاق است و پیوسته درحال در خلق و مبادله و به اشتراک‌گذاری معنا و پیام بین سازمان و مخاطب است.
روابط‌عمومی الکترونیک پیشرو، پرچمدار حرکت سازمان‌ها به سوی حکمرانی خوب و شفافیت سازمانی در خصوص اطلاعات، تصمیم ها و عملکردهای سازمان و شکل‌گیری سازمان‌های شیشه‌ای است. سازمان‌های شفاف، سازمان‌هایی هستند که در آنها کمتر فساد شکل می‌گیرد.
روابط‌عمومی الکترونیک یک مجموعه دانش محور و آگاهی‌مدار است که طرفین ارتباط، آگاهانه سعی در ایجاد یک رابطه سودمند و راهبردی دارند که نتیجه آن شکل‌گیری اعتماد بین سازمان و شهروندان است. نتیجه اعتماد اجتماعی به سازمان، تقویت سرمایه اجتماعی سازمان و مشارکت مردم در برنامه‌ها و ایجاد همدلی و همگرایی بین سازمان و مخاطبان است.
با ظهور و توسعه فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات و اینترنت، مفاهیم روابط‌عمومی الکترونیک و دولت الکترونیک و دولت هوشمند و شهر هوشمند و نظایر آن بروز کرد. مفهوم«کاربر» و «شبکه وند» جایگزین مخاطب و مشتری و شهروند شده‌اند. این تغییر و تحولات نوع و کیفیت ارتباط مخاطب و شهروندان با سازمان‌ها را متحول کرده است.
گسترده‌ترین و مهمترین گروه‌های اجتماعی و شهروندان ما در حال حاضر جوانان هستند. در واقع اکنون مساله مهم جامعه ما مساله جوانی و مسائل جوانان است. در جامعه ایران، بیش از 22 میلیون جوان داریم که می‌توان گفت تقریبا همه آنها ساکنان جامعه شبکه‌ای و کاربر و شبکه‌وند هستند. جدیدترین آمارها بیانگر این است که ضریب نفوذ اینترنت در کشور بیش از 50 درصد است. ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور حدود 110 درصد است و میزان ضریب نفوذ تلفن همراه هوشمند در ایران بیش از 50درصد است.
سلطانی‌فر در ادامه با اشاره به گستردگی رسالت روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی در دو حوزه ورزش و جوانان گفت: گستردگی رسالت روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی در دو حوزه ورزش و جوانان از جلب رضایت طیف وسیعی از مخاطبان متنوع و همسوسازی زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اعتقادی درون سازمان و ایدئولوژی حاکم بر جامعه نیز فراتر می‌رود و بر خلاف دیگر روابط‌عمومی‌ها در سازمان‌های مختلف که در بیشتر موارد تنها به شناساندن سازمان به مخاطبین و نشان دادن چهره‌ای مطلوب از سازمان می‌پردازند، در حوزه روابط‌عمومی در سازمان‌های ورزشی و مجموعه مرتبط با جوانان به دلیل نمایان بودن روابط درون سازمانی و تأثیر آن در اجتماع ضرورت اهمیت به ارتباطات انسانی در مقوله روابط میان فردی، فرهنگ‌سازی و سعی در اشاعه آن بسیار مهم می‌باشد.
وی در پایان گفت: تصورم بر این است که حرکت موجود در جهت توسعه روابط‌عمومی الکترونیک که از حدود سه سال قبل با تلاش مدیریت مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارتخانه و مجموعه کارشناسان و متخصصان این بخش در ورزش و جوانان ایران آغاز شده، هنوز نیازمند تنوع و تکمیل و آموزش بیشتر برای تعامل و ارتباط و بهره‌دهی بیشتر است.
برگزاری مراسم تجلیل از سازمان‌های فعال‌ در حوزه آموزش روابط‌عمومی الکترونیک دیگر بخش این همایش بود.
ارایه مقاله روابط‌عمومی الگوریتمی دو فضایی: ظهور روابط‌عمومی الگوریتمی 4.0 در پیوند با صنعت، کشاورزی  و خدمات 4.0 توسط دکتر سعیدرضا عاملی، استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران بخش بعدی این همایش در نوبیت صبح بود.
عضو کمیته علمی دوازدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک در این مقاله با اشاره به اینکه در جهانی زندگی می‌کنیم که توسعه  و پیشرفت با توسعه و تنوع بهره‌گیری از داده‌ها پیوند خورده و تبدیل به نماد پیشرفتگی یا عقب افتادگی شده است و دایره خدمات داده مبنا بصورت انفجاری افزایش پیدا کرده است، گفت: ظهور اینترنت همه پدیده‌ها و تبدیل و اتصال اطلاعات، آدم‌ها، رفتارها، اشیاء و فرایندها  به دیوایس‌های داده‌ای و شکل‌گیری ابرهای داده‌های بزرگ، عرصه سیاست‌ها، برنامه‌ها، ریل‌گذاری‌ها، نقشه‌های راه و مسیردهی‌های الگوریتمی مبنای همه امور در جهان داده‌ها شده است. به همین علت بسیار از اندیشمندان حوزه فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات این عصر را، عصر الگوریتم نام‌گذاری کرده‌اند و شاهد تغییر در مفهوم توسعه و رهبری بر مبنای قدرت الگوریتم کردن روندها و فرایندهای در مسیر پیشرفت و تامین سلامت و تسهیل امر زندگی مردم هستیم.
وی ادامه داد: از آنجا که انسان محور فضای مجازی و داده ای و فضای فیزیکی است،  الگوریتم‌ها به تنظیم رابطه جهان فیزیکی و جهان مجازی می‌پردازند و به نوعی نظامند رابطه دوفضایی شدن‌ها را تنظیم می‌کنند. ظهور صنعت 4.0 که از آن به صنعت فیزیکی-سایبرنیتک تعبیر می‌شود و دامنه این ترکیب نه فقط بخش صنعت که بخش کشاورزی و خدمات را نیز را در بر گرفته است، تلاشی است برای تامین بهره‌گیری بهینه از منابع فیزیکی و مجازی بگونه ای که تسهیل‌کننده کار، به حداقل رساننده مصرف منابع طبیعی و انسانی و به حداکثر رساننده بهره مندی بهینه است. در واقع «عرصه تولید و خدمات 4.0» سخن از یک انتقال بزرگ که منتهی به استفاده بهینه همزمان فضای فیزیکی و مجازی است می‌شود.  اگر صنعت 1 را نتیجه ظهور ماشین بخار بدانیم، صنعت 2، صنعت تولید انبوه کارخانه‌ای و صنعت 3 با ظهور کامپیوترها و صنعت اتوماتیک‌سازی معنا پیدا کرده است و امروز با توسعه قابلیت‌های فضای سایبر و تقسیم کار بین فضای فیزیکی و مجازی، با صنعت 4.0 مواجه هستیم. در صنعت 4.0 با توجه به قابلیت کار مجازی و توان متمایل به بی‌نهایت این فضا در درجه اول انتقال همه قابلیت‌های ممکن تولید به فضای سایبرنیتک می‌باشد و یا استفاده از این فضا برای مدیریت عملیات، نظارت و اجراء امور در صنعت فیزیکی است. با این نگرش حوزه خدمات که روابط عمومی ها در قلمروها آن تعریف می شوند تبدیل به خدمات 4.0 یا خدمات فیزیکی – مجازی شده اند.
وی در ادامه گفت: در پرتو خدمات 4.0، روابط‌عمومی 4.0 نیز ظهور پیدا می کند. روابط عمومی 4.0، روابط‌عمومی است که از داده ها بزرگ و الگوریتم‌های تنظیم‌کننده بهینه رابطه بین خدمات فیزیکی و مجازی بهره می‌گیرد. در پرتو این نظام تحولی جدید، روابط‌عمومی 4.0 بعنوان روابط‌عمومی نظامند الگوریتمی که از پیوند گسترده با داده‌های بزرگ، اینترنت همه پدیده و خدمات مرتبط با همه پدیده شکل می‌گیرد که ارائه تصویری روشن از این روابط‌عمومی جدید می‌تواند هم فضا را برای تبیین و ارتقاء «سواد الگوریتمی مرتبط با روابط‌عمومی 4.0» آماده کند و هم بعنوان پیشران این تغییر نقش‌آفرینی محوری و اثرگذار داشته باشد. هدف اصلی روابط‌عمومی 4.0، استفاده بهینه از منابع، کاهش تخریب انسان و طبیعت و تسریع و تسهیل کار و زندگی مردم است.
دکتر سعیدرضا عاملی در پایان ضمن اشاره به اینکه در چنین حالتی نظام تولید و خدمات تک فضایی جای خود را به نظام الگوریتمی دوفضایی می‌دهد اظهار داشت: روابط‌عمومی‌ها نیازمند باز تعریف مفاهیم، نگرش‌ها، کارکردها و کنش‌های تعاملی خود در عرصه کار و زندگی هستند و بسیاری از سلیقه‌های دیروز و امور چهره به چهره محض باید جای خود را به نظام‌های برنامه ای الگوریتمی بدهند که حقوق ذی‌نفعان را تضمین قطعی نمایند و امکان تحقق خدمات با درصد ریسک و خطای کم را فراهم آورند.
ارایه مقاله روابط‌عمومی در عصر اینترنت اشیاء توسط امیرعلی خلج بخش بعدی این همایش بود.
خلج در این مقاله با اشاره به اینکه اگر چه جهان همواره در حال تغییر بوده است اما تنوع، عمق و گستره تحولات جهانی یک دهه اخیر، بی‌اغراق بیش از کل تاریخ است، گفت: فناوری اطلاعات، به عنوان عامل کلیدی این تحولات، خدمات بزرگی به حفظ و توسعه «قدرت» بخش‌های خصوصی و دولتی کرده و البته در این میان، بیشترین، مهمترین و تاثیرگذارترین استفاده‌ها را از آن، «ارتباطات» برده است. در طول زمان، این فناوری باعث متحول شدن سایر فناوری‌ها و بسیاری از ابعاد خرد و کلان شده و تا بدان حد توسعه یافته و فراگیر شده که جهان را بار دیگر در آستانه مرحله مهم دیگری از انقلاب صنعتی قرار داده و تحولی بنیادین در روزگار بشر به وجود خواهد آورد. ظهور صنعت 4 و فراگیر شدن اینترنت اشیاء که به شبکه شدن همه ابزارها و دست‌ساخته‌های بشر می‌انجامد، ضمن آن که تجربه بی‌نظیر قرار گرفتن در محیطی هوشمند را برای همگان به ارمغان آورده و امکان «گفتگو»ی اشیاء با یکدیگر و با انسان را فراهم می‌سازد، فرصتی بزرگ برای روابط‌عمومی به عنوان یک عضو مهم گروه مدیریت و رهبری سازمان خواهد بود تا حرفه‌ای‌ترین دوران خود را آغاز کند. در شرایطی که حجم روزانه تولید دیتا به بیش از 5/2 کوانتیلیون بایت رسیده، 20 میلیارد وسیله شبکه شده (2017)، و برآورد‌ها از سرمایه‌گذاری‌های عظیم صد‌ها میلیارد تا چند تریلیون دلاری در عرصه اینترنت اشیاء حکایت می‌کنند، فرصت‌های اقتصادی و حرفه‌ای قابل توجهی در اختیار سازمان‌ها و روابط‌عمومی‌ها خواهد بود. از همین رو، آینده‌پژوه‌‌ محور بودن و تدوین راهبردی مؤثر برای شرایط جدید، از مهم‌ترین اقدامات امروز روابط‌عمومی‌ها به شمار می‌آید.
در ادامه این همایش دکتر مجید رضاییان به ارایه مقاله مدل روابط‌عمومي‌هاي شبكه‌اي: چارچوبي براي شناخت كاركردها و تأثيرها پرداخت.
وی در این مقاله گفت: «مدل روابط‌عمومي‌هاي شبكه‌اي: چارچوبي براي شناخت كاركردها و تأثيرها» موضوع مقاله کنونی است که در ادامه مقاله پیشین تحت عنوان «نظم ارتباطی- خرد ارتباطی: چارچوبی برای شناخت رسانه‌های وب آینده / ظهور «رسانه چند ارتباطی» در وب و افول روابط‌عمومی‌های سازمان محور»؛ ارایه می‌شود.
وی در ابتدای این مقاله دیدگاه هابرماس با محوریت گوهرین گفت‌وگو در شکل‌گیری کنش متقابل ارتباطی، تفاوت عصر کامنت با عصر چت در وب یک و وی 2، را مورد بررسی قرار داد و از همین زاویه نگاه تغییر ارتباطات افقی در مقایسه با ارتباطات عمودی از نگاه مانوئل کاستلز، تحت عنوان جهان شبکه ای، واکاوی کرد.
دکتر رضاییان پس از بررسی این دو مبحث نظری مدل روابط‌عمومی‌های شبکه‌ای با شش محور گروه شدگی یا شبکه‌ای‎شدگی هدفمند، گفت‌وگو محوري، كمپين محوري و مشاركت‌جويي،  مطالبه‌گري، مشروعيت‌سازي براي سياست‌ها و نقد محوري در خصوص عملكردها را مورد بررسی قرار داد
وی ادامه داد: این ویژگی‌های شش‌گانه به ما می‌آموزد که زیست روابط‌عمومی‌های غیرمتمرکز در شبکه‌های اجتماعی یا به تعبیری جهان شبکه‌ای مدلی تازه از این نوع از روابط‌عمومی‌ها ایجاد کرده است که البته عمر آن تا 2020 میلادی و پیش از ورود وب هوشمند یا وب 3 به عرصه ارتباطات خواهد بود.
وی در ادامه، به بررسي تأثير مدل روابط‌عمومي‌هاي شبكه‌اي در سه محور تأثير سلبريتي‌ها و چهره‌ها، تأثير پيام‌ها و مفهوم‌ها و تأثير ايده‌ها و پيشنهادها پرداخت و گفت: محورهای سه گانه مطرح شده نشان می‌دهد که روسای سازمان‌ها در این مدل از روابط‌عمومی‌ها باید جدای از چهره بودن تنها به پیام‌های خویش متکی نباشند.
وی در انتها با اشاره به اینکه امروزه روابط‌عمومی‌هایی موفق‌اند که از شبکه‌های اجتماعی یک روابط‌عمومی شبکه‌ای بسازند و هدفمند در جهان شبکه‌ای زیست کنند، گفت: كاركرد مدل روابط‌عمومي‌هاي شبكه‌اي شامل رابطه متقابل كاركردهاي واقعي با كاركردهاي شبكه‌اي، رابطه كاركردهاي اطلاع‌رساني با كاركردهاي تحليلي و رابطه كاركردهاي اكنون محور با آينده محور، می‌باشد و رابطه سه گانه کارکردهای شبکه‌ای تحلیلی و آینده محور، متفاوت از رابطه‌های واقعی، اطلاع‌رسانی صرف و فاقد تحلیل با نگاه اکنون محور و بدون نگاه به آینده است.
مقاله روابط‌عمومی و اینترنت اشیاء در منظر آینده, عنوان مقاله‌ای بود که توسط مریم سلیمیو بهروز مظلومی‌فر ارایه شد.
سلیمی در این مقاله با اشاره به انقلاب صنعتی چهارم و تاثیر آن بسیاری از حوزه‌ها گفت: اینترنت اشیا از تعامل سه دنیای دیجیتال، دنیای سایبری و دنیای فیزیکی واقعی و با نقش آفرینی بازیگران بسیاری در یک اکوسیستم متشکل از دستگاه‌های مختلف، اتصالات، پلتفرم ‌ها، برنامه‌های کاربردی، تجزیه و تحلیل‌ها، حریم خصوصی و امنیت ، خدمات و سرویس‌ها به مصرف کننده، حکومت/دولت و یا سرمایه‌گذار، شکل گرفته است. اینترنت اشیا در معماری فنی خود متکی بر 4 بخش سخت افزار، شبکه مخابراتی ارتباطی، بستر ابری و برنامه‌های کاربردی است.
اینترنت اشیا می‌تواند از نقش شایانی در حوزه‌هایی همچون سلامت الکترونیک، پزشکی، شهر هوشمند، خانه هوشمند، امنیت شهری، خدمات خودرویی، مدیریت هوشمند انرژی، تدارکات هوشمند، مانیتورینگ محیطی، بانکداری، بیمه، نظامی و... برخوردار باشد.
در کنار مزایای بسیار اینترنت اشیا و اینترنت همه اشیا، این حوزه با چالشهایی از جمله چالشهای امنیتی روبروست.
وی ادامه داد: آینده از آن اینترنت اشیا و اینترنت همه اشیا بوده و نه تنها روابط عمومی ها باید خود را آماده ورود به آن کنند بلکه باید ضمن آماده سازی مشتریان و مخاطبان خود برای این مواجهه، به ارتقای محصولات و خدماتشان بپردازند. روابط عمومی ها در چنین شرایطی ضمن رصد نیازها مبتنی بر داده ها و پاسخگویی به آنها، باید به کشف فرصتهای طلایی ارتباطی و تعاملی پیش روی خود ناشی از قابلیتهای اینترنت اشیا بپردازند. شناسایی چالشهای این حوزه و تلاش برای تدوین قوانین برای حفاظت از اطلاعات و حریم خصوصی مشتریان و پایبندی به این قوانین و نیز اطلاع از قوانین متعدد حاکم بر اینترنت اشیا، از دیگر الزامات در این حوزه است.
با توجه به ورود ایران به حوزه اینترنت اشیا، شناخت این حوزه و مهیا شدن برای آن، یک ضرورت به ویژه برای روابط عمومی های کشور است. همچنین نیاز به تمرکز بیشتر کنفرانسهای تخصصی و  انجمنهای روابط عمومی بر این مهم و نیز برگزاریهای دوره های آموزشی لازم در این خصوص از سوی آنها و نیز از سوی سازمانهاست. ورود اینترنت اشیا و نیز علم داده ها و دیتاژونالیسم به حوزه آکادمیک به ویژه حوزه های ارتباطی، در این مسیر راهگشاست.
دکتر حسین بصیریان جهرمی با ارایه مقاله بررسی میزان و عوامل اعتماد نخبگان به سازمان‌های رسانه‌ای: با تأکید بر اعتبار منبع و روابط عمومي الکترونیک در سازمان صدا و سیما دیگر سخنران این همایش بود.
وی در این مقاله با اشاره به اینکه محتوای هر رسانه، بر اساس ایدئولوژی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه و ارزش‌هایی که زیربنای آن را تشکیل می‌دهند، ایجاد می‌شود. وی در این مقاله: «اعتماد به رسانه» از منظر نحوه پوشش اخبار به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌هاي اعتبار منبع، با متغیرهایی نظیر صحت، سرعت، جامعیت، تعادل، بی‌طرفی و انصاف، مورد ارزیابی قرار داد و رابطة بين عوامل مؤثر بر ميزان اعتماد نخبگان علمی به اخبار اين رسانه مورد تحلیل کرد.
بصریان همچنين، ضمن توجه به پيچيدگي و گستردگي موضوع و شیوه‌های روزآمد و آنلاین پوشش خبری، با بهره‌گیری از روش‌های تلفیقی در پژوهش، رویکردهاي روندپژوهانه و مقایسه تطبیقی را نيز دنبال کرد و گفت: نتایج به دست آمده از مرور سیستماتیک پژوهش‌های مرتبط با این موضوع، نشان مي‌دهد كه سازمان صدا و سیما در جلب اعتماد رسانه‌اي نخبگان علمي و كنشگري در عصري كه به تعبير مانوئل كاستلز گذر از «ارتباط جمعی» به «ارتباط جمعی خودانگیز» نام گرفته، از فرصت‌های موجود به خوبی بهره‌مند نشده و با شرایط دشواری در جلب اعتماد نخبگان روبه‌رو است.
تاثیر روابط عمومی الکترونیک در ماموریت پلیس آگاهی عنوان مقاله‌ای بود که توسط دکتر غلامحسین بیابانی ارایه شد.
وی در این مقاله گفت: پلیس آگاهی یکی از پلیس‌های پاسخگو  در کشور است که در حوزه امنیت با هنجار شکنان و جرم مبارزه  می کند. این پلیس به لحاظ نوع ماموریت با سه گروه دارای روابط کلیدی می باشد. گروه اول مشتریان: که از نظر تعداد پر شمار می‌باشند مانند مالباختگان، قربانیان جرم، مجرمین و خانواده های آنها و شاکیان (نمایندگان سازمانها و وکلا) و به طور کلی اصحاب پرونده را تشکیل می‌دهند. گروه دوم شرکا: آنهایی هستند که در فرآیند کار با ما شریک محسوب می‌شوند مانند مراجع قضایی، دادستان‌ها و قضات دادگستری. دسته سوم ذینفعان: سازمان‌هایی هستند که از فعالیت ما سود می‌برند مانند بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی و ستاد مبارزه با قاچاق و... مشتریان ما روزانه در سراسر کشور با ادارات ما در ارتباط هستند و عمده وقت و زمان همکاران صرف پاسخگویی به سوالات مشتریان می‌شود. لذا الکترونیکی شدن ماموریت دو مزیت را برای ما و گروه‌های روابط کلیدی به همراه دارد. یکی اینکه مشتریان از هر نقطه می‌توانند از روند پرونده‌های خود مطلع شوند. دوم اینکه قضات پرونده به صورت آنلاین  پرونده‌ها را می‌توانند رصد کنند.
وی ادامه داد: در روابط‌عمومي الكترونيك به جاي بهره‌گيري از شيوه‌هاي سنتي مواجهه با مشتريان يا مخاطبان، از تكنولوژي‌هاي الكترونيكي به منظور سهولت، سرعت و فراگيري بيشتر استفاده مي‌شود. بنابر این روابط‌عمومی به مثابه پلی است میان پلیس آگاهی و مخاطبان به منظور جلوگیری از روبه‌رو شدن می‌باشد.
مقاله دیپلماسی گفتمانی روابط‌عمومی و همگرایی ارتباطی عنوان آخرین مقاله‌ای بود توسط دکتر حسن بشیر در این همایش ارایه شد.
دکتر بشیر در این مقاله ضمن اشاره به اینکه عصر ارتباطات با گسترش ابزاری و محتوایی و تنوع زمینه ای، پیام را از سطح «اطلاعات» و «اطلاع رسانی» به سطح «گفتمان» و «گفتمان سازی» تغییر داده است، گفت: این وضعیت جدید، کانال‌های ارتباطی و رسانه‌ای در حوزه‌های ارتباطات به شکل عام و روابط‌عمومی به شکل خاص را روبروی امری مهم قرار داده است که استراتژی تبلیغاتی و ارتباطی خود را بر پایه پیام به مثابه «اطلاعات» و یا پیام به مثابه «گفتمان» طراحی کنند.
تحولات جهانی در حوزه ارتباطات تغییرات اساسی در نحوه نگاه به انسان و نقش آن در جهان ایجاد کرده است که بسیار فراتر از تاثیرات سیاسی و اجتماعی است. به عبارت دیگر تحول در شیوه‌های ارتباطی تاثیرات خود را بر همه حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فکری و دینی در سطح جهانی گذاشته است که مهمترین عامل آن، تبدیل پیام به گفتمان و ایجاد جریان‌های گفتمانی به عنوان عنصر مهم «اقناع‌سازی» در سطح جهانی است.
در همین راستا، تعامل روابط‌عمومی‌ها با رسانه‌ها، به ویژه شبکه‌های اجتماعی، حوزه‌ای جدید از معنای ارتباطی را به وجود آورده است که بر پایة «تعامل چند سویه» استوار است.
وی ادامه داد: تعامل چند سویه در این حوزه جدید، «گفتمان سازی» به جای «پیام‌رسانی» را به عنوان هدف اساسی نوین ارتباطی مطرح ساخته است که می‌تواند افکارعمومی در سطح ملی، فرامنطقه‌ای و جهانی را تحت الشعاع قرار دهد.
دکتر بشیر در پایان گفت: نگاه گفتمانی به پیام روابط‌عمومی‌ها در سطوح مختلف، رابطۀ آن با «برندسازی» را نیز تبیین می‌کند. گفتمان‌سازی در شرایط جدید تعامل چندسویه، چنانچه به شکل صحیح طراحی گردد، باید منجر به برندسازی و مطرح ساختن ساختارهای مورد نظر از جمله سازمان و محصولات مادی و معنوی آن گردد.
در این فرایند تعاملی،‌ مدلهایی بر پایة «سازگاری گفتمانی»، «همگرایی ارتباطی» و سپس «اقناع عمومی» طراحی شده اند. فرایند مزبور در رابطه با روابط‌عمومی‌ها به ویژه در تعامل با رسانه‌های نوین و بخصوص شبکه‌های اجتماعی نیازمند نوعی از فهم جدید ارتباطی است که بر پایه «تعامل چند سویه» و «گفتمان سازی» متکی است.
برگزاری مراسم رونمایی از چهار حوزه ارتباطات و روابط‌عمومی دیگر بخش این همایش بود.
کتاب‌ قاره ششم و هنرهای دیجیتال نوشته علی مصریان به همراه مقدمه‌ای از پروفسور علی‌اکبر فرهنگی و دکتر سید وحید عقیلی، کتاب روابط‌عمومی، ضرورت، وظایف و اصول نوشته محمود اختیاری و مهدی طاحونه‌چیان، کتاب فرهنگ‌ سه زبانه روابط‌عمومی (فارسی، انگلیسی و عربی) تالیف دکتر حسن بشیر و کتاب روزنامه‌نگاری اینترنتی نوشته داود آقارفیعی با مقدمه‌ای دکتر محمد سلطانی‌فر، کتاب‌هایی بودند که در این مراسم رونمایی شدند.
پایان بخش دوازدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک مراسم تجلیل از 25 سال فعالیت علمی و عملی دکتر حسن بشیر در حوزه ارتباطات و روابط‌عمومی بود که با حضور جمع کثیری از اساتید دانشگاه‌های مختلف کشور برگزار شد.
آیت‌الله محمد باقر کنی، رییس دانشگاه امام صادق (ع)، پروفسور علی‌اکبر فرهنگی، دکتر محمدهادی همایون، عضو هیئت امنای دانشگاه امام صادق (ع) و رئیس دانشکده معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات، دکتر محمد سلطانی‌فر، دکتر سعیدرضا عاملی، دکتر شهیندخت خوارزمی و... اساتیدی بودند که در این مراسم حضور بهم رسانده بودند.
در بخشی از این مراسم دکتر همایون ضمن تبریک به مناسبت برگزاری این مراسم به بیان برخی از خصایص علمی و اخلاقی دکتر حسن بشیر پرداخت.
دکتر بشیر ضمن تشکر از کمیته علمی و سیاستگذاری همایش روابط‌عمومی الکترونیک برای برگزاری مراسم تجلیل تشکر کرد و تاکید کرد که برگزاری چنین مراسمی بیشتر به دلیل اهمیت حوزه ارتباطات و روابط‌عمومی و اهمیت این همایش است که به یک هویت مهم در حوزه روابط‌عمومی تبدیل شده و گفتمان آن را نهادینه ساخته است، بوده و خود را به عنوان یکی از خدمتگزاران کوچک این حوزه دانست. وی ضمن تجلیل از دانشگاه امام صادق (ع) و پدر معنوی آن یعنی مرحوم آیت الله مهدوی کنی (قدس سره الشریف) همه برکات و پیشرفت‌های علمی خود را مدیون حضور در این دانشگاه و همکاری استادان آن دانست. بشیر دانشجویان خود در دانشگاه‌های مختلف را به عنوان فرزندان علمی خود دانست که ثمره زندگی وی بوده که هم اکنون در سطوح مختلف علمی و اجرایی مشغول فعالیت هستند.

مقالات ارائه شده در دوازدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک

دکتر سعیدرضا عاملی // رواﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﯽ اﻟﮕﻮرﯾﺘﻤﯽ دو ﻓﻀﺎﯾﯽ
دکتر حسين بصيريان // جهرميبررسی میزان و عوامل اعتماد نخبگان به سازمان‌های رسانه‌ای: با تأکید بر اعتبار منبع و روابط عمومي الکترونیک در سازمان صدا و سیما
دکتر مجید رضاییان // مدل روابط عمومي هاي شبكه اي (PR network Model): چارچوبي براي شناخت كاركردها و تأثيرها
دکتر مریم سلیمی و بهروز مظلومی فر // روابط عمومی ها و اینترنت اشیا در منظر آینده
دکتر محمد سلطانی فر // روابط عمومی الکترونیک شتاب دهنده استارت آپها
دکتر حسن بشیر // دیپلماسی گفتمانی روابط عمومی و همگرایی ارتباطی
امیرعلی خلج // روابط عمومي در عصر اينترنت اشياء


1391 - 1395 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به دبیرخانه دائمی کنفرانس روابط عمومی می باشد .
انتخاب رنگ قالب : آبی ارغوانی سبز قرمز پس 1 پس 2